Nye børn

Når barnet begynder i dagpleje, er det vigtigt at gøre overgangen så smidig som mulig. Det handler om at hjælpe barnet med at finde tryghed i et andet miljø og blive tryg ved dagplejerne.

Det er helt naturligt at det tager tid for barnet at knytte sig til en anden og have tillid til, at personen kan tage over, når mor og far ikke er der.

Det kræver stor forståelse og omsorg fra både forældre og dagplejers side. Det er derfor vigtigt at sætte tid af. For nogle børn kan det tage adskillige uger at falde til, men beregn ca. 1½ - 2uger.

Vis dit barn at dagplejeren og dagplejerens hjem er et rart sted at være. Dit barn spejler sig i dig, så jo mere tryghed du kan signalere, jo mere tryg vil dit barn også føle sig.

Tal med dagplejeren om hvordan jeres proces skal være. Der er ikke nogen børn der er ens og derfor er det vigtigt i tager udgangspunkt i netop jeres barn.

Den tætte forpligtende relation mellem jer og jeres dagplejer er bærende i det tætte forældre samarbejde omkring jeres barns udvikling, trivsel, læring og dannelse og det er netop en af dagplejens styrker.